Saturday 2 February 2013

Indijanci i kaubojci


Indijanci i kaubojci

Na periferiji Enkoridža, najvećeg grada američke države Aljaska, u cik zore ( ako se vreme tako može odrediti budući da tokom leta na Aljasci obdanica traje gotovo 24 časa dnevno) mladi Indijanac pretrčava put. Ruke su mu vezane i bos je. Beži iz zatvora. Tako bežeći mimoilazi se s noćnom smenom fabrike za preradu ribe koja je upravo završila sa seckanjem i pakovanjem. Za smelim beguncom, gotovo nezainteresovano, vuče se zatvorski čuvar.
  • Gde je otišao? - pita.
Na glupavo pitanje (iz svih razloga) zasluženo nije dobio odgovor. Okolo zatvora i nekoliko fabrika koje su sagrađene preko puta istog nalaze se šume, a iza šuma još šuma. Ljubopitivi i neoprezni čuvar ipak i sam zna odgovor. Indijanac nema nikakve šanse.

Ono što sam tada ugledao nije bio nikakav prestupnik. Bio je to prkos. Bila je to urođena strast za slobodom. Da je rođen u drugoj epohi verovatno bi bio poglavica, a ne razbojnik. Kako očekivati od poglavice da poštuje zakone ljudi koji ne poštuju ni sebe same, a ipak, dovoljno su drski da propisuju pravila ponašanja.

Nažalost, nesretni mladić nije jedini. Viđao sam mlade Indijance kako tumaraju po predgrađima Enkoridža, između rezervata i samog grada. Izgledaju poniženo. Odrpani, neuredni, drogirani. Načisto slomljeni. Samom pojavom izazivaju sumnju. Gledam ih i pokušavam da zamislim ratnike i lovce. Pokušavam, a znam da oni to i jesu...

U to vreme sam imao čiroki frizuru. Jednom me je, za mene nepoznati debeli Amer, upitao da li ja to podržavam Indijance, kada se šišam kao oni. To je trebalo da bude provokacija. Kod nas, kada želite nekog da uvredite kažete mu da je Indijanac. To je skroz pogrešno. Kada nekog želite da izvređate treba da mu kažete: „Koji si ti kaubojac“. Ako vam ipak neko kaže da ste Indijanac, shvatite to kao najlepši mogući kompliment.


No comments:

Post a Comment